Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Trudności z wdrożeniem porozumienia handlowego USA–UE

#KE #USA #niemiecka gospodarka #samochody #umowa handlowa #cła

Mimo osiągniętego porozumienia handlowego między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską w sprawie obniżenia ceł, w tym ceł na samochody, jego realizacja napotyka trudności. Zgodnie z ustaleniami, od 1 sierpnia br. stawki celne na samochody miały zostać obniżone z 27,5% do 15%. Jednak do tej pory nie wprowadzono żadnych zmian – USA wciąż nakładają dotychczasowe karne cła, a odpowiedni dekret prezydencki pozostaje w przygotowaniu. Komisja Europejska wyraża publicznie nadzieję na pilne wdrożenie uzgodnionych stawek celnych.

Jednocześnie Donald Trump wciąż eskaluje konflikt handlowy i grozi nałożeniem ceł na nowe produkty. W czwartek, 8 sierpnia br., zapowiedział nałożenie 100-procentowego cła na import półprzewodników produkowanych wyłącznie za granicą. Opłata ta może szczególnie silnie uderzyć w europejskich producentów układów scalonych, takich jak AMS-Osram, Melexis, Nordic Semiconductor czy STMicroelectronics. Pod presją znalazła się również notowana na niemieckim indeksie DAX firma Infineon, która jeszcze w lutym br. sprzedała swój zakład w Teksasie. Po ogłoszeniu decyzji Trumpa cena akcji spółki spadła na początku sesji o 2,6%, jednak w ciągu dnia udało się odrobić straty.

Wcześniej, 5 sierpnia br., prezydent USA zagroził UE nowymi cłami w wysokości 35%, jeśli ta nie zrealizuje w USA zadeklarowanych inwestycji o wartości 600 mld dol. Trump podczas wywiadu telewizyjnego uznał tę kwotę za wiążące zobowiązanie. Z kolei rzecznik KE stwierdził, że jest to raczej skumulowana prognoza skali inwestycji firm europejskich w USA.

Negocjacje między stronami nadal trwają. Obejmują one m.in. ewentualne wyjątki od 50-procentowych ceł na stal i aluminium oraz koncesje dotyczące importu żywności. UE stara się również uprościć procedury importowe, np. w przypadku wieprzowiny. Chodzi też o łatwiejsze spełnienie niektórych regulacji, takich jak mechanizm CBAM, dotyczący emisji CO2 dla towarów importowanych, czy dyrektywa CSRDD na temat zrównoważonego rozwoju. Przedstawiciele UE podkreślają jednak, że planowane zmiany nie są ustępstwem wobec USA, lecz elementem wewnętrznych reform w całej Unii.

Niemiecki przemysł motoryzacyjny, w tym marki takie jak Mercedes-Benz i Porsche, oczekuje szybkiego wdrożenia porozumienia, które ma kluczowe znaczenie dla działalności eksportowej tych marek. Mercedes określił obniżkę ceł jako „istotną ulgę” dla branży, z kolei Porsche już skorygowało w dół swoje prognozy finansowe, jako przyczynę jednoznacznie wskazując wynegocjowane porozumienie handlowe USA-EU ustalające cła w wysokości 15%, które i tak uważane są za zbyt wysokie. (R. Szymanowski).

https://www.handelsblatt.com/politik/international/handelskonflikt-trump-bricht-zollvereinbarung-und-stellt-neue-forderung-an-eu/100146193.html

https://www.politico.eu/article/us-trade-deal-eu-donald-trump-ursula-von-der-leyen-france-germany-criticism-tariffs/

 


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640