Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Niezależność niemieckich prokuratorów do 2019 r. wciąż pod znakiem zapytania

#prokuratura #Niemcy #TSUE #polecenieministra

W maju mija 5 lat od wydania przez Trybunał Sprawiedliwości UE (dalej jako TSUE) wyroku w sprawach połączonych (C‑508/18 i C‑82/19 PPU), w którym orzekł on, że niemiecka prokuratura nie spełnia wymogów unijnej decyzji ramowej w sprawie europejskiego nakazu aresztowania ze względu na możliwości wydawania poleceń przez ministra sprawiedliwości prokuratorowi co do prowadzonych przez niego postępowań, także w formie ustnej.  Chodzi w tym wypadku o tzw. zewnętrzne prawo do wydawania poleceń na podstawie §§ 146-147 federalnej ustawy o ustroju sądu (niem. Gerichtsverfassungsgesetz, GVG). Na powyższy problem wielokrotnie wskazywały również stowarzyszenia sędziów i prokuratorów, domagając się wykonania wyroku TSUE i likwidacji możliwości udzielania poleceń przez ministra sprawiedliwości. Przez 5 lat tego jednak nie uczyniono, a brak wykonania wyroku TSUE w tak istotnej z punktu widzenia zasady państwa prawa sprawie nie spowodował nałożenia przez Trybunał w Luksemburgu na RFN kar finansowych.

Obecnie dyskusja nad zmianą obowiązującego prawa związana jest z ogólnoniemiecką dyskusją o konsekwencjach ewentualnego dojścia do władzy partii AfD czy BSW i korzystania przez te ugrupowania z obecnie obowiązujących procedur, które nie odpowiadają w pełni demokratycznemu państwu prawa. Podobna dyskusja toczy się m.in. wokół procedur mianowania sędziów sądów najwyższych, a także Federalnego Trybunału Konstytucyjnego.

W ubiegłym tygodniu federalny minister sprawiedliwości M. Buschmann (SPD) przedstawił projekt zmian w tym zakresie funkcjonowania prokuratury. Chce on utrzymania prawa do udzielania prokuratorom poleceń przez ministra sprawiedliwości, ale polecenia mają być udzielane pisemnie i mają być  uzasadnione. Środowiska sędziów i prokuratorów postrzegają jednak te zmiany jako niewystarczające. (M. Bainczyk)

https://rsw.beck.de/aktuell/daily/meldung/detail/weisungsrecht-politik-staatsanwaltschaft-gesetzentwurf-bmj

https://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=214466&pageIndex=0&doclang=PL&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=456271

https://www.drb.de/newsroom/presse-mediencenter/pressemeldungen-auf-einen-blick/pressemeldung/news/richterbund-fordert-umfassende-reform-des-weisungsrechts

https://www.neuerichter.de/wp-content/uploads/2024/02/2021-01_FG_StrR_Stn_externe_Weisung_StA.pdf


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640