Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Japonia zyskuje na znaczeniu jako partner dla niemieckich przedsiębiorstw

#Niemcy #Japonia #gospodarka #handel #współpraca #firmy #AHK

W sobotę 18.03 br. rozpoczną się w Tokio pierwsze niemiecko-japońskie konsultacje międzyrządowe. Do Japonii uda się kanclerz Scholz w towarzystwie szefów 6 resortów, m.in.: gospodarki ‒ Roberta Habecka, spraw zagranicznych ‒ Annaleny Baerbock, finansów ‒ Christiana Lindnera i obrony ‒ Borisa Pistoriusa.

Jak pokazały wyniki ankiety przeprowadzonej przez niemiecką Izbę Handlu Zagranicznego (AHK) i firmy doradczej KPMG, Japonia zyskuje na znaczeniu jako partner dla niemieckich przedsiębiorstw. 20% ankietowanych przedstawicieli firm stwierdziło, że sprawdza Japonię jako „lokalizację alternatywną” wobec Chin, np. w zakresie przenoszenia regionalnych siedzib czy częściowej relokacji dystrybucji, badań i produkcji. Do najważniejszych przyczyn zaangażowania w Japonii 51% respondentów zaliczyło dostęp do innowacyjnych i wysoko wykwalifikowanych dostawców (wzrost o 9 p.p. w porównaniu z badaniem sprzed roku). Ponadto 66% badanych firm wykorzystuje swoje oddziały, aby wraz z partnerami japońskimi angażować się również na rynkach państw trzecich (np. współpraca niemieckiego koncernu RWE z japońskim Mitsubishi i japońsko-koreańskim Lotte przy budowie fabryki amoniaku w USA).

Japonia konkuruje w niektórych obszarach z Chinami pod względem możliwości taniej produkcji i bezpieczeństwa łańcuchów dostaw, stając się w ten sposób jednym z partnerów dla Niemiec w ramach procesu friendshoringu i dywersyfikacji. Jak stwierdził przewodniczący AHK w Japonii Marcus Schürmann, wyniki badania pokazują, że państwo to „pozycjonuje się wysoko w agendzie niemieckich koncernów”. Przykładem może być decyzja niemieckiej firmy chemicznej Evonik z końca lutego br. o budowie właśnie w Japonii pierwszej azjatyckiej fabryki, dzięki której mają być  zabezpieczone dostawy dla rynków baterii do samochodów elektrycznych także w Chinach i Korei Płd. W Niemczech zwraca się też uwagę na dobre kontakty Japonii z Tajwanem i współpracę w obszarze produkcji półprzewodników.

Jednocześnie wskazuje się, że Japonia to rynek eksportowy o znacznie mniejszym znaczeniu dla Niemiec niż Chiny. Ponadto w wielu branżach firmy japońskie konkurują z przedsiębiorstwami z RFN (np. motoryzacja). (T. Morozowski)

14 marca 2023

https://www.handelsblatt.com/politik/international/geostrategie-die-deutsche-wirtschaft-entdeckt-japan-als-gegengewicht-zu-china/29029144.html 


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640