Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Chmura danych dla mobilności − poparcie koncernów dla inicjatywy Merkel

#chmura #mobilność #motoryzacja #dane #bigdata #Merkel #Autogipfel #VW #Daimler #BMW

Według informacji „Handelsblatt” (17.11.2020), kanclerz Angeli Merkel udało się uzyskać poparcie największych niemieckich koncernów motoryzacyjnych dla inicjatywy stworzenia chmury danych dla mobilności. Był to przedmiot rozmów podczas szczytu samochodowego (17.11.2020) − wideokonferencji kanclerz Merkel z prezesami BMW, Daimlera i Volkswagena, ważnych dostawców (Bosch, Continental) i szefem związku IG-Metall Jörgiem Hofmannem. Ponadto rozmawiano na temat wsparcia dla przemysłu motoryzacyjnego w kontekście pandemii COVID-19 w postaci premii od złomowania i dopłat do zakupu samochodów, a także poprzez prywatny fundusz pomocowy dla osłabionej branży dostawczej.

Rząd federalny planuje powołać spółkę użyteczności publicznej, której celem będzie stworzenie chmury dla mobilności − obszernej, szeroko dostępnej bazy danych big-data niezbędnej do rozwoju mobilności, oprogramowania dla samochodów, nowych rozwiązań w transporcie publicznym czy zarządzaniu ruchem. Choć początkowo koncerny motoryzacyjne nie wyrażały entuzjazmu wobec koncepcji przedstawionej przez A. Merkel, to po wtorkowym szczycie można odnotować zmianę nastrojów − VW i Daimler wyraziły gotowość zaangażowania się w spółkę.

Jak podkreśliła rzeczniczka VW, obszerna przestrzeń danych pozwala na podejmowanie lepszych decyzji i rozwój lepszych produktów, a firma dostrzega w inicjatywie „decydujący czynnik konkurencyjny dla Niemiec”.

Spółka ma zostać założona przez jej główny podmiot − firmę Acatech − do końca marca 2021 r. Oprócz VW i Daimlera, bezpośrednim udziałem zainteresowane są m.in.: Here Technologies (platforma danych Audi, BMW i Daimlera), Free Now, Deutsche Bahn AG, Deutsche Wetterdienst.

Inicjatywą zainteresowało się także Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego (TÜV), które dostrzega konieczność sprawdzania także nowych funkcji automatycznych, oprogramowania i wykorzystania danych w mobilności. Infrastruktura chmury (oparta na infrastrukturze International Data Spaces Association, IDSA) ma mieć charakter zdecentralizowany − każdy dostawca danych będzie przechowywał je na własnym serwerze i będzie mógł decydować o tym, na jakich warunkach będą one mogły być wykorzystywane. 

Chmura danych ma rozpocząć funkcjonowanie w dniu 1.10.2021 r., zaś oficjalna prezentacja ma mieć miejsce 2 tygodnie później, podczas Światowego Kongresu Telematyki w Hamburgu. (TM)

https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/autogipfel-datenschatz-verkehr-vw-und-daimler-wollen-die-plaene-der-kanzlerin-unterstuetzen/26631022.html?ticket=ST-793777-jfJo7XbpzVuemnYSoCH0-ap1


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640