Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Publikacje Instytutu Zachodniego

Zwiększenie kapitału własnego Deutsche Bahn zgodne z europejskim prawem?

#kolej #transport #prawokonkurencji #DeutscheBahn #KE

W dniu 18.8.2020 r. Związek Kolei Europejskich (Netzwerk Europäischer Eisenbahnen, NEE) wysłał list otwarty do komisarzy Margrethe Vestager i Adiny Vălean nawołujący do zakazania lub nałożenia efektywnych zobowiązań zapobiegających naruszeniom reguł konkurencji UE. Ma to związek z planowanym przez rząd niemiecki zwiększeniem kapitału własnego Deutsche Bahn AG (DB) o 5 mld euro. Według autorów listu aktualna forma wsparcia rządowego znacząco narusza zasady konkurencji na rynku towarowego transportu kolejowego na korzyść DB.

Rząd federalny zamierza zwiększyć kapitał własny DB w ramach działań antykryzysowych. Uzasadnia to koniecznością utrzymania przez DB większości swojej oferty, mimo znaczącego spadku zapotrzebowania w czasie najostrzejszych restrykcji spowodowanych pandemią COVID-19 i związanych z tym strat. Jak wynika z odpowiedzi na interpelację poselską z czerwca br., Deutsche Bahn szacuje, iż pod wpływem pandemii obroty spadły o 11-13,5 mld euro. Z tego na 2020 r. przypadło 5 mld euro oraz kolejne 1,6 mld na rok 2021. Rząd federalny gotów jest wyrównać zaistniałe straty do wysokości 80% poprzez zwiększenie kapitału własnego pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Europejskiej. Ponadto Bundestag już w dniu 27.5.2020 r. uchwalił zwiększenie limitu zadłużenia DB z 25,4 do 30 mld euro.

Plany rządu niemieckiego budzą krytykę prywatnych przedsiębiorstw z branży transportu kolejowego. W związku z dominującą w Niemczech pozycją spółki-córki DB, Deutsche Bahn Cargo (odpowiada ona za ok. 50% transportowanych przez koleje towarów w kraju) i brakiem wsparcia dla pozostałych przedsiębiorstw z branży, prywatni przedsiębiorcy dostrzegają w tej pomocy znaczne naruszenie zasad konkurencji. W przypadku nieuwzględnienia przez KE postulatów NEE, związek przewiduje wejście na drogę sądową na szczeblu unijnym.

Inwestycje w kolej są ważną częścią strategii niemieckiej zmierzającej do redukcji emisji gazów cieplarnianych. Przedmiotem krytyki pozostaje fakt, iż działania w tym zakresie wspierają wyłącznie DB, a nie uwzględniają jej prywatnych konkurentów. (MW)

https://www.zeit.de/mobilitaet/2020-09/deutsche-bahn-staatshilfen-wettbewerbsverzerrung-corona-krise-zugverkehr-klage

https://www.netzwerk-bahnen.de/news/schreiben-des-nee-an-die-eu-kommission-zur-geplanten-eigenkapitalerhoehung-der-db-ag-vom-18.-august-2020.html

https://www.faz.net/2.1690/monopolkommission-vorsitzender-ueber-die-bahn-16950062.html

https://dip21.bundestag.de/dip21/btd/19/205/1920523.pdf


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640