Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Publikacje Instytutu Zachodniego

WYBORY 2021: popularność niemieckich partii w mediach społecznościowych

#wybory #mediaspołecznościowe #partie #młodziwyborcy

Kampania wyborcza w Niemczech toczy się również w mediach społecznościowych. Analiza popularności kanałów niemieckich partii wskazuje, iż mniejsze ugrupowania radzą sobie na tym polu lepiej. Istnieją jednak różnice w zależności od konkretnego medium społecznościowego. I tak AfD ma największy zasięg w porównaniu z konkurencją na Facebooku i Youtube, natomiast Zieloni największą popularnością cieszą się na Twitterze i Instagramie. Partie chadeckie (traktowane łącznie) osiągają we wszystkich uwzględnionych mediach społecznościowych drugie miejsce. W porównaniu do swojej popularności sondażowej FDP i Die Linke osiągają dobre wyniki, podczas gdy SPD zdaje się mieć znaczące trudności w rozszerzeniu grona odbiorców na wszystkich uwzględnionych platformach.

Zasięg niemieckich partii w mediach społecznościowych jest ograniczony.  Wystarczy porównać go z oddziaływaniem popularnego youtubera Rezo. Jest on obserwowany na Instagramie przez 1 mln osób, na Twitterze przez 505 tys. użytkowników, a na Youtube posiada 1,56 mln subskrybentów i 276 mln wyświetleń.

W tym kontekście istotne jest, iż różne grupy wiekowe preferują różne sieci społecznościowe.  Według badań Fischer-Appelt, Appinio i W&V osoby w wieku 15-19 lat są znacznie bardziej aktywne na Instagramie (76,8% kilka razy dziennie) i Youtube (62,6%) niż na Facebooku (9,7%) oraz Twitterze (9,1%). Zupełny brak aktywności na dwóch ostatnich platformach zadeklarowało odpowiednio 60,7% i 61,9% badanych, podczas gdy na Instagramie i Youtubie odsetek ten wynosi tylko 4,9% i 2,2%. Różnice w popularności partii na różnych platformach mogą więc wskazywać na większą lub mniejszą popularność danego ugrupowania w najmłodszej grupie wyborców.

Chociaż młodych wyborców w Niemczech jest relatywnie mało (osoby w wieku 18-29 lat to 14,3% wyborców, zaś osoby mające powyżej 49 lat to 57,8% elektoratu), to właśnie w tej grupie wiekowej jest najwięcej niezdecydowanych (37,9%). Małe różnice sondażowe między chadecją, socjaldemokracją i Zielonymi mogą oznaczać, iż mobilizacja właśnie młodych wyborców może okazać się decydująca. Zwiększanie popularności na platformach społecznościowych może być przy tym kluczem do zdobywania młodego elektoratu. (MW)

 

CDU

CSU

SPD

AfD

FDP

Lewica

Zieloni

Facebook

196 tys.

214 tys.

192 tys.

512 tys.

151 tys.

249 tys.

207 tys.

Twitter

357,7 tys.

221,3 tys.

399,2 tys.

172,9 tys.

380,9 tys.

330,4 tys.

597 tys.

Youtube subskrypcje*

-

4 tys.

-

122 tys.

16,8 tys.

 25,1 tys.

22,6 tys.

Youtube  wyświetlenia

11,7 mln

3,8 mln

7,4 mln

39,8 mln

6,7 mln

8,4 mln

14,9 mln

Instagram

99,5 tys.

50,5 tys.

75,1 tys.

107 tys.

125 tys.

113 tys.

195 tys.

*CDU i SPD nie ujawniają liczby subskrypcji

Opracowanie własne, stan na 10.09.2021 r.

14 września 2021

https://www.businessinsider.de/politik/deutschland/warum-erstwaehler-die-bundestagswahl-entscheiden-koennten/

https://www.wuv.de/marketing/teengeist_fragt_wie_tickt_die_gen_z


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640