Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Serwis Instytutu Zachodniego 77/2019

  • NIEMIECKO-CHIŃSKI DIALOG FINANSOWY W PEKINIE

#Scholz #LiuHe #finanse #banki

Z okazji 2. niemiecko-chińskiego dialogu finansowego wizytę w Chinach złożył minister finansów RFN Olaf Scholz. Jego rozmowy z wicepremierem Chin Liu He dotyczyły poprawy warunków współpracy obu państw w zakresie finansów i bankowości.

W ramach dialogu mają zostać podpisane 3 porozumienia dotyczące: handlu papierami wartościowymi, współpracy federalnego zakładu nadzoru usług finansowych z chińskim odpowiednikiem oraz współpracy Niemieckiego Banku Federalnego z Ludowym Bankiem Chin.

Niemcy i Chiny dążą do obustronnego złagodzenia warunków otwierania banków i oddziałów, co byłoby szczególnie korzystne dla strony niemieckiej. Dostęp do chińskiego rynku finansowego był mocno ograniczony ‒ udział banków zagranicznych wynosił dotychczas ok. 1%. Liberalizacja sektora finansowego jednak może nie przynieść oczekiwanych efektów dla banków niemieckich w związku ze zbudowaną przez lata w warunkach zamkniętego rynku dominacją instytucji chińskich, z którymi trudno będzie konkurować.

Zarówno O. Scholz, jak i Liu He podkreślili, że dialog niemiecko-chiński i multilateralna współpraca ukierunkowana na ochronę wolnego handlu są istotne w obliczu trwającego konfliktu handlowego z USA. (TM)

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/der-handelsstreit/olaf-scholz-in-peking-deutsche-banken-duerfen-nach-china-gehen-15994855.html

https://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/marktzugang-scholz-vereinbart-ausbau-der-finanzkooperation-mit-china/23881588.html?ticket=ST-539463-SeSGbVaqQsfbwDUBe20q-ap3

  • SKIMMING W NIEMCZECH

#skimming #Niemcy #przestępczość #EMV

Jak wynika z informacji  przekazanych 12 stycznia 2019 r. przez firmę Euro Kartensysteme GmbH, w Niemczech sukcesywnie spada liczba przestępstw związanych z tzw. skimmingiem ‒ czyli nielegalnym pozyskiwaniem informacji zawartych na pasku magnetycznym karty płatniczej celem np. wykonania nieuprawnionych płatności za towary czy usługi lub dokonania wypłat środków finansowych.

Łącznie straty powstałe w RFN w wyniku skimmingu w 2018 r. oszacowano na kwotę 1,44 mln euro. Dla porównania, w 2017 r. było to 2,2 mln euro. W minionym roku w Niemczech miało miejsce 449 takich przypadków ‒ to jest o 50 mniej niż rok wcześniej. Spadek zagrożenia tą formą przestępczości wynika między innymi z faktu, iż od 2010 r. wprowadzono w RFN karty płatnicze wykorzystujące technologię EMV (została ona opracowana przez największych wydawców kart: Europay, MasterCard i Visa ‒ stąd stosowany skrót), która dzięki odpowiedniemu systemowi chipowemu zwiększa poziom bezpieczeństwa.

Jedynym dużym niemieckim miastem, gdzie zarejestrowano wzrost przypadków skimmingu, jest Berlin. W 2018 r. odnotowano tam aż  343 incydenty, czyli o  56 więcej niż w poprzednim roku. Specjaliści twierdzą, iż wynika to z faktu, że w Berlinie ofiarą przestępców szczególnie często padają turyści posiadający karty z łatwiejszym do skopiowania paskiem magnetycznym. Dotyczy to np. kart płatniczych z USA. Skopiowany pasek jest nanoszony na inną nielegalną kartę, którą przestępcy wykorzystują w transakcjach płatniczych.

W innych częściach Niemiec skimming nie jest zbyt popularną formą działania przestępców. Na przykład w minionym roku w Nadrenii Północnej-Westfalii doszło do 48 takich przypadków, w Hesji ‒ 19, w Hamburgu ‒ 18, w Bawarii ‒ 7. Natomiast w Brandenburgii, Saksonii, Saksonii-Anhalt czy Turyngii nie odnotowano ani jednego takiego zdarzenia. (SW)

https://p.dw.com/p/3BSFB

https://due.com/blog/understanding-emv-technology

  • WSPÓŁPRACOWNIK POSŁA AfD PODEJRZANY O ZLECENIE ZAMACHU W UŻHORODZIE

#AfD #Rosja #Ukraina #terroryzm

Według śledztwa magazynu „Kontraste” i portalu T-online.de referent ds. współpracy gospodarczej posła AfD M. Frohnmeiera, dziennikarz Manuel Ochsenreiter, zlecił zamach na budynek Towarzystwa Kultury Węgierskiej w Użhorodzie. Aktualnie toczy się w tej sprawie proces przeciwko trzem Polakom w Krakowie. Według zeznań jednego z nich, M. Ochsenreiter namówił oskarżonego do dokonania ataku, przekazał instrukcje i zapłacił 1500 euro oraz zrekompensował koszty lotów. M. Ochsenreiter odpiera zarzuty, niemniej do czasu wyjaśnienia sprawy został zawieszony jako asystent.

Zamach dokonany 4 lutego 2018 r. miał w intencji oskarżonych zdyskredytować „banderowców” i zaognić stosunki między Ukrainą a węgierską mniejszością. M. Ochsenreiter jako dziennikarz jest głównym redaktorem kojarzonego ze skrajną prawicą magazynu „Zuerst!” (jedno z nielicznych mediów niemieckich, które o zamachu w Użhorodzie pisało) oraz szefem działu polityki wewnętrznej „Junge Freiheit”. Jest również przewodniczącym Centrum dla Studiów Euroazjatyckich w Berlinie. Występuje często w rosyjskich i irańskich mediach. (MW)

https://www.rbb-online.de/kontraste/pressemeldungen-texte/brandanschlag--verdacht-gegen-afd-bundestagsmitarbeiter.html

https://www.zeit.de/politik/deutschland/2019-01/afd-politiker-manuel-ochsenreiter-brandanschlag-ukraine-terror-vorwurf

https://www.sueddeutsche.de/politik/afd-eurasische-studien-reisen-1.3629871

  • SZTUKA ZRABOWANA W POSIADANIU RZĄDU RFN I REALIZACJA ZOBOWIĄZAŃ „DEKLARACJI WASZYNGTOŃSKIEJ”

#sztuka #DeklaracjaWaszyngtońska #Niemcy

W związku z 20. rocznicą podpisania „Deklaracji Waszyngtońskiej” wystąpiło w Niemczech duże zainteresowanie realizacją jej postanowień. Rząd federalny przyznaje, iż jest w posiadaniu licznych dzieł sztuki, co do których istnieje podejrzenie, że mogą pochodzić z rabunku dóbr kultury w okresie narodowego socjalizmu. Ministerstwo Finansów RFN poinformowało w dn. 9.01.2019 r. (w odpowiedzi na zapytanie gazety „Bild”), że dotyczy to ok. 2500 dzieł sztuki. Znaczna ich część jest prezentowana w muzeach, niektóre znajdują się w gmachach urzędów federalnych bądź też są przechowywane w magazynach dzieł sztuki.

Zgodnie z „Deklaracją Waszyngtońską” rząd federalny zobowiązał się do odnalezienia prawowitych właścicieli dóbr kultury skonfiskowanych w czasach nazizmu i zwrotu tychże dzieł ich właścicielom bądź spadkobiercom. Dotąd udało się to przeprowadzić zaledwie w przypadku 54 obrazów i innych przedmiotów sztuki. Obecnie toczą się stosowne postępowania w sprawie restytucji dalszych 12 obiektów.

Zasoby sztuki będące własnością rządu obejmują łącznie ok. 48 tys. dzieł. Są to nie tylko obrazy i rzeźby, ale też instrumenty, meble, porcelana, książki, antyczne przedmioty, stare monety, znaczki. Ponad 10 tys. wszystkich tych przedmiotów sztuki pochodzi z czasów nazizmu; niecałe 6 tys. było w posiadaniu b. NRD. Większa część tego zbioru została przydzielona Ministerstwu Finansów oraz Ministerstwu Spraw Zagranicznych; Urząd Kanclerski posiada łącznie 588 dzieł sztuki, w tym obrazy Maxa Liebermanna, Marca Chagalla, Emila Noldego i Pablo Picasso. (MWM)

https://www.deutschlandfunk.de/zeitungsbericht-bund-verfuegt-noch-ueber-grosse-mengen-an.2849.de.html?drn:news_id=964654

https://www.deutschlandfunk.de/zeitungsbericht-bund-verfuegt-noch-ueber-grosse-mengen-an.2849.de.html?drn:news_id=965165

  • ZMARŁ NIEMIECKI BAS-BARYTON THEO ADAM

#opera #Niemcy #Adam

W dniu 10.01.2019 r. odszedł w wieku 92 lat wybitny niemiecki śpiewak operowy Theo Adam, zaliczany do grona niewielu artystów b. NRD, którzy zrobili światową karierę i zaistnieli na scenach największych teatrów operowych świata; od połowy lat 50. występował regularnie w wiedeńskiej Wiener Staatsoper, londyńskiej Covent Garden, w Staatsoper w Dreźnie i Berlinie, a także w Metropolitan Opera w Nowym Jorku.  

Theo Adam (ur. 1.04.1926 r. w Dreźnie) swą pierwszą muzyczną edukację zawdzięcza członkostwu w słynnym drezdeńskim chórze chłopięcym Dresdner Kreuzchor; po wojnie podjął naukę śpiewu u Rudolfa Dittricha; w 1949 r. zadebiutował na scenie Staatsoper Dresden.

Był wybitnym artystą i doskonałym pedagogiem. Ceniono go nie tylko z uwagi na znakomity głos, ale też za niezwykłą sztukę interpretacji kreowanych postaci. Zasłynął zwłaszcza jako niedościgniony wykonawca dzieł wagnerowskich, w tym m.in. partii Hansa Sachsa w „Śpiewakach Norymberskich” oraz Wotana w „Pierścieniu Nibelunga”. Wielokrotnie gościł na Festiwalu Wagnerowskim (Bayreuther Festspiele) w Bayreuth oraz na Festiwalu w Salzburgu (Salzburger Festspiele). Od początku lat 70. działał również jako reżyser operowy (m.in. w berlińskiej Staatsoper). Był też mistrzem w interpretacji pieśni (Johannesa Brahmsa, Franza Schuberta, Richarda Straussa) oraz utworów oratoryjnych.

Żegnając artystę, minister stanu ds. kultury Monika Grütters podkreśliła, iż narodowy i międzynarodowy świat muzyki utracił wyjątkowy talent, jakiego uosobieniem był Theo Adam. (MWM)

https://www.bundesregierung.de/breg-de/bundesregierung/staatsministerin-fuer-kultur-und-medien/aktuelles/kulturstaatsministerin-monika-gruetters-zum-tod-von-theo-adam-1567836

https://www.kulturradio.de/nachrichten/2019/01/Opernsaenger-Theo-Adam-gestorben.html


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640