Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij cookies
Menu mobilne
Publikacje Instytutu Zachodniego

Renomowany festiwal filmu niemego w Berlinie

#Berlin #UFA Filmnächte2025 #festiwal #kinonieme #lata20. #opracowaniecyfrowe #muzykalive #Weimer

Prawdziwą ucztą dla miłośników kina niemego był cykliczny festiwal UFA Filmnächte 2025, zorganizowany w dniach 27-29 sierpnia 2025 r. na Wyspie Muzeów w Berlinie przez niemiecki koncern medialny Bertelsmann SE & Co. KGaA (z siedzibą w Gütersloh) i przedsiębiorstwo filmowe UFA GmbH (z siedzibą w Babelsbergu). Była to już 15. edycja festiwalu, w tym roku poświęcona filmowi okresu Republiki Weimarskiej.

Podczas nocnych seansów, w niezwykłej scenerii Wyspy Muzeów, zaprezentowano najbardziej znaczące dzieła niemieckiej i światowej klasyki filmu niemego lat 20. ubiegłego wieku, którym towarzyszyła muzyka na żywo. Przed oficjalnym otwarciem festiwalu odbyło się uroczyste przyjęcie w przedstawicielstwie Bertelsmanna w Berlinie z udziałem ok. 30 zaproszonych gości ze sfery kultury, polityki i mediów; uczestniczył w nim również minister stanu ds. kultury i mediów Wolfram Weimer.

Festiwal zainaugurował dramat niemiecki z 1925 r. pt. „Varieté” w reż. Ewalda André Duponta, z wybitnym aktorem ówczesnego kina Emilem Janningsem w roli głównej. Odrestaurowana cyfrowo wersja filmu pochodzi ze zbiorów F.W. Murnau-Stiftung. Wykonawcą podkładu muzycznego, autorstwa Wernera Küsperta i Richarda Siedhoffa, był zespół jazzowy Küspert & Kollegen, specjalizujący się we współczesnych aranżacjach muzyki do filmów niemych. Film „Varieté” obejrzało ok. 1000 widzów.

Kolejnego wieczoru przedstawiono ekranizację opery „Kawaler Srebrnej Róży” Richarda Straussa z 1925 r., zrealizowaną przez Roberta Wiene. Muzykę do filmu napisał sam kompozytor, tworząc na jego potrzeby wersję czysto instrumentalną, z dodaniem kilku nowych fragmentów. W czasie tegorocznego festiwalu muzyka R. Straussa zabrzmiała w wykonaniu Metropolis Orchester Berlin, w wersji opracowanej w 2006 r. przez Bernda Thewesa i w aranżacji Franka Strobla, dyrygenta, kompozytora i twórcy udźwiękowienia ponad 40 klasycznych filmów niemych.

Na zakończenie festiwalu zaprezentowano film pt. „Der Sträfling aus Stambul” Gustava Ucicky z 1929 r., w odrestaurowanej cyfrowo - dzięki finansowemu wsparciu Bertelsmanna - wersji, która miała tego wieczoru swą premierę światową. Oprawę muzyczną do filmu stworzył Patrick Christensen Nackt, kompozytor i multiinstrumentalista, wielokrotnie nominowany do nagrody Grammy.

Seanse filmowe poprzedzały prelekcje naświetlające kontekst historyczny i społeczny prezentowanych filmów. W ocenie ministra Weimera festiwal - dzięki swojemu wyjątkowemu programowi – wpisuje się w proces popularyzowania filmowego dziedzictwa kulturowego, w tym szczególnie filmu niemego. (M. Wagińska-Marzec)

https://kulturstaatsminister.de/eroeffnung-der-ufa-filmnaechte-2025

https://www.stummfilm-magazin.de/berlin-ufa-filmnaechte-2025

https://www.visitberlin.de/de/event/ufa-filmnaechte-2025-die-stars-des-weimarer-kinos

 


Instytut Zachodni w Poznaniu

ul. Mostowa 27 A
61-854 Poznań
NIP: 783-17-38-640