Debata w Bundestagu nad współpracą rozwojową
#Niemcy #budżet #współpracarozwojowa
Podczas debaty w Bundestagu nad projektem budżetu Ministerstwa Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (BMZ), 24 września 2025 r., minister Reem Alabali-Radovan z SPD podkreśliła konieczność zaangażowania Niemiec na rzecz „zdrowego klimatu”, pokoju i ochrony przed pandemiami. Choć w 2025 r. budżet BMZ został zmniejszony o miliard euro, a w 2026 r. o kolejne 360 mln euro, to koalicjanci są zgodni, że niemiecka pomoc rozwojowa i humanitarna nie pójdzie „amerykańską drogą”. Byłoby to „fatalne” w skutkach, „bo chodzi o ludzkie życie”.
Minister Radovan zapowiedziała podjęcie starań o zwiększenie środków na współpracę rozwojową w ramach konsultacji budżetowych. Także jej partyjny kolega Felix Döring, nawiązując do „bolesnych” cięć w polityce rozwojowej, a także sytuacji związanej z zamrożeniem działalności amerykańskiej agencji pomocowej USAID, zadeklarował, że „na Niemcy nadal można liczyć”. Reprezentujący chadecję Nicolas Zippelius podkreślił z kolei potrzebę redefinicji niemieckiej polityki rozwojowej w myśl umowy koalicyjnej, aby w większym stopniu odzwierciedlała ona i kształtowała obecną rzeczywistość geopolityczną oraz gospodarczą. Kluczowe jest „skoncentrowane i skuteczne” wykorzystanie środków.
Krytycznie o zamierzeniach rządu federalnego wypowiedziała się Jamila Schäfer z Sojuszu 90/Zielonych. Jej zdaniem współpraca rozwojowa stała się ofiarą oszczędności budżetowych, przy jednoczesnym wprowadzaniu „kosztownych prezentów podatkowych o wątpliwej wartości dla wzrostu” i „błędnym ustalaniu priorytetów”. W podobnym tonie utrzymane było wystąpienie Saschy Wagnera z Die Linke, dla którego nieprzeznaczenie 0,7% DNB na pomoc rozwojową to „złamanie słowa” i wyraz „nieodpowiedzialności wobec najbiedniejszych tego świata”.
Zupełnie inaczej brzmiał Mirco Hanker z AfD, który zarzucił koalicji brak przejrzystości w projekcie budżetu i niewielkie oszczędności oraz zakwestionował legitymizowanie niemieckiej polityki rozwojowej Agendą 2030. Dowodził, że „nigdy nie została ona uchwalona przez parlament”, a realizowane pod jej parasolem działania „zbyt często nie są mierzalne ani kontrolowane”.
Projekt budżetu BMZ zakłada ograniczenie wydatków na dwustronną współpracę rozwojową – w 2026 r. mają one wynieść 4,64 mld euro (4,85 mld w 2025 r.). Oszczędności przewidziane zostały w obszarze dwustronnej współpracy finansowej z krajami partnerskimi (z 2,07 mld euro w 2025 r. do 1,95 mld euro w 2026 r.) oraz w pozycji „zarządzanie kryzysowe i odbudowa, infrastruktura”: 695,77 mln euro w 2026 r., czyli o 26 mln mniej niż w 2025 r. Na współpracę rozwojową z UE oraz składki na rzecz ONZ i innych instytucji międzynarodowych w 2026 r. przewidziano 1,75 mld euro (1,93 mld euro w 2025 r.). Rząd federalny zamierza natomiast zwiększyć składki na rzecz wielostronnych banków rozwojowych: 1,22 mld euro w 2026 r., podczas gdy w 2025 r. było to 995,13 mln euro. (A. Paterek)
https://dipbt.bundestag.de/dip21/btp/21/21027.pdf#P.2890
